Мета: навчальна: формування математичних компетентностей:
- учень записує формулу дискримінанта та формулу коренів квадратного рівняння;
- учень розв'язує вправи ,що передбачають знаходження дискримінанта квадратного рівняння та коренів квадратного рівняння;
розвивальна:
- формувати вміння проводити дослідження та робити висновки;
- розвивати мислення, увагу, пам'ять.
виховна:
- формувати вміння працювати за алгоритмом;
- виховувати акуратність
Обладнання: мультимедійна дошка, проектор, персональні комп'ютери (або планшети), таблиця, картки для учнів,електрона презентація, гра «Доміно», історичні довідки,бібліотека електронних наочностей «Алгебра 7-9 клас» Херсонський державний університет,2006.
I. Організаційний момент.
Я рада вітати вас на уроці алгебри. Сьогодні ми знову полинемо у світ де вирази і рівняння мають свою символічну мову, де відображений чарівний світ алгебри.
«А те , що гідне існувати, гідне бути знаним»- сказав англійський філософ Ф. Бекон.( слайд1)
II. Актуалізація опорних знань.( слайд2)
1.Яке рівняння називають квадратним?
2.Як називають числа а, b, c у рівнянні?
3.Які види квадратних рівнянь ви знаєте?
4. Які рівняння називають неповними квадратними рівняннями?
5. Скільки розв'язків може мати рівняння виду:
А)ах2=0; б) ах2+вх=0; в) ах2+с=0?
6.Як називають добуток однакових множників?
7. Які числа в математиці називають протилежними?
8.Що називають квадратним коренем із числа а ?
9. Який за знаком добуток двох від'ємних множників?
10.Якщо в добутку непарна кількість від'ємних множників, то який знак добутку?
III. Робота на картках. (Робота в парах: учні виконують завдання і самостійно перевіряють результати виконання із слайда 3)
1.Вказати коефіцієнти квадратного рівняння:
а) 5х2-9х+4=0; б) х2+3х-10=0; в) 6х2-30=0
а)4х2+х +1=0; б) –х2-3х+1=0; в)4х2+5х=0.
2.Записати квадратне рівняння, коефіцієнти якого дорівнюють:
а)а=2; в=-3;с=1; б)а=3; в=0;с=-7.
а)а=5; в=-1; с=-2; б)а=2; в=-8; с=0.
IV. Усний рахунок.(слайд 4)(фронтальна робота) Обчислити:
а) 12-18= б)-1-5= в) -1+5=
Знайти значення виразу:
а) 32- 4·4=
б) (-5)2-4·(-4)= в) 62-4·9=
г) 12-4·(-6)=
V. Виконання тестових завдань. Тестова програма Test-W2
Розв'язати рівняння:
- 5х2-20=0; а) -4; 4 б) 4 в)2 г) -2; 2
- х2+7х=0; а) 0; 7 б) 7 в)-7; 0 г) коренів немає
- х2+25=0; а) коренів немає б) -5; 5 в) 0; 5 г) 5
- х2+16х+64=0; а) 8 б) -8 в) -8; 8 г) коренів немає
- х2 – 22х +121 =0 а) -11;11 б) -11 в) коренів немає г) 11
(зафіксувати результати)
VI. Пояснення нового матеріалу
ах2+вх+с=0 – загальний вигляд квадратного рівняння.
D=в2-4ас - дискримінант
Дискримінант від латинського discriminar – «розбирати», «розрізняти»
D=в2-4ас
Робота біля персонального комп'ютера «Алгебра 7-9» ПМ «Урок алгебри» опорні конспекти. Відкрили тему «Формули коренів квадратного рівняння». Записали формули для обчислення коренів квадратного рівняння. Опрацювати алгоритм розв'язування повного квадратного рівняння.
Початковий і середній рівень: приклади 1, 2,4.
Достатній і високий рівень: приклади 3, 5,6.
Повідомлення учнів
Необхідність розв'язування рівнянь другої степені, в тому числі й квадратних, у стародавні часи була викликана потребою вирішувати проблеми пов'язані з поділом землі, знаходженням її площі, земельними роботами військового характеру, а також із розвитком таких наук, як математика й астрономія. Квадратні рівняння вміли вирішувати вавилоняни близько 2000 років до н.е. Серед клинописних текстів були знайдені приклади розв'язання неповних, а також часткових випадків повних квадратних рівнянь. Відомо, що їхні методи розв'язання майже збігаються із сучасними, проте невідомо, яким чином вавилоняни дійшли до цих методів: майже на всіх знайдених до цього часу клинописних текстах збереглися лиш вказівки до знаходження коренів рівнянь, але не вказано, як вони були виведені. Однак, не зважаючи на розвинутість математики у ті часи, в цих текстах немає ані найменшої згадки про від'ємні числа і про загальні методи розв'язання рівнянь.
В стародавній Греції квадратні рівняння розв'язувалися за допомогою геометричних побудов. Методи, які не пов'язувалися з геометрією, вперше наводить Діофант Александрійський у III ст. У своїх книгах «Арифметика» він наводить приклади розв'язування неповних квадратних рівнянь. Його книги з описом способів розв'язання повних квадратних рівнянь до нашого часу не збереглися.
Правило знаходження коренів рівняння, зведеного до вигляду ax2 + bx = c уперше дав індійський вчений Брахмагупта.
Загальне правило розв'язання квадратних рівнянь було сформоване німецьким математиком М. Штифелем (1487 — 1567). Виводом формули загального розв'язку квадратних рівнянь займався Франсуа Вієт. Він же й вивів формули залежності коренів рівняння від коефіцієнтів у 1591 році. Після праць нідерландського математика А. Жирара (1595 — 1632), а також Декарта і Ньютона спосіб розв'язання квадратних рівнянь набув сучасного вигляду.(слайд 6)
Здобувши юридичну освіту, спочатку був адвокатом, а згодом став радником французького короля Генріха IV. Незважаючи на велику службову завантаженість, Вієт з великим інтересом вивчав математику, присвячуючи цьому свій вільний час. Вієта по праву називають «батьком алгебри», бо завдяки його роботам вона стала наукою про алгебраїчні рівняння, в основу якої покладено символічні позначення.
Заслугою Вієта було те, що він першим почав позначати буквами не лише невідомі, а й дані величини, тобто коефіцієнти рівнянь. Це дало можливість записувати властивості рівнянь і їх коренів загальними формулами.
Відомі величини та коефіцієнти Вієт позначав приголосними буквами b, с, d, а невідомі голосними а, о, е, ...
У житті Вієта був цікавий факт. Під час війни Франції з Іспанією іспанці використовували для свого листування складний шифр, який французи ніяк не могли розгадати. Король Франції Генріх IV звернувся до Вієта з пропозицією розшифрувати іспанські листи. Після наполегливої роботи йому вдалося це зробити. Протягом двох років французи перехоплювали і прочитували таємні листи до іспанського двору. Це давало великі переваги французькому командуванню. Армія Франції завдала ряд поразок армії Іспанії. Іспанці зрозуміли причину своїх невдач і дізналися, хто розшифрував їхній тайнопис. Іспанські інквізитори, які відзначалися особливою жорстокістю, вважали, що людині не під силу розкрити таємницю їхнього шифру, і звинуватили Ф. Вієта в спілкуванні з нечистою силою. Ф. Вієта було засуджено до спалення. На щастя, Генріх IV не видав його інквізиції.
VIII. Формування первинних вмінь і навиків.(слайд 8)
а)Знайти значення виразу b2- 4ас:
а) а=1; в=2; с=3.б) а=2; в=5; с=-3.
Б)Скільки коренів має рівняння ах2+вх+с=0, якщо значення виразу в2-4ас для нього дорівнює:
а)25; б)3; в)-1; г)0
Початковий і середній рівень №926(а,) .
Достатній рівень№929(в).
Високий рівень№943(б),947.
Домашнє завдання:
Початковий і середній рівень №926(г) , 928(а)
Достатній рівень № 931(а,г)
Високий рівень №948(а)№957(б)
IX. Підсумок уроку. Сьогодні на уроці познайомились із формулами для розв`язування повних квадратних рівнянь. Для перевірки пропонується гра. Потрібно вірно скласти відповідність.
Гра « Доміно»
D=в2-4ас
|
Формула дискримінанта
|
D - додатне число
|
Рівняння має два корені
|
D=0
|
Рівняння має один корінь
|
D- від'ємне число
|
Коренів немає
|
На звороті повинен утворитись один із висловів.
«Недостатньо знати, необхідно також застосовувати.
Анатоль Франс»
Анатоль Франс»
«Те, що я встиг пізнати, - чудово.
Сподіваюся, таке ж чудове те,
Що мені ще доведеться пізнати.
Сократ»
Сподіваюся, таке ж чудове те,
Що мені ще доведеться пізнати.
Сократ»
Немає коментарів :
Дописати коментар